Σάββατο, 17 Σεπτεμβρίου 2011

Σύνδεση πτυχίου και αγοράς εργασίας

Σύνδεση πτυχίου και αγοράς εργασίας

Οταν μπήκαμε στο Πανεπιστήμιο αυτο που θέλαμε βασικά ηταν να αποκτήσουμε ένα σύνολο γνώσεων που θα μας επιτρέπει να έχουμε μια καλύτερη θέση στην αγορά εργασίας δηλαδή ένα καλύτερο μισθό. Αυτο εννοούμε εμεις και οι γονείς μας με τη σύνδεση με την αγορά εργασίας γιατι έχουμε συμφέρον να έχουμε μεγαλύτερο μισθό!

Οταν οι επιχειρματιες και η κυβένρηση λένε σύνδεση με την αγορά εργασίας δεν εννοούν αυτο όμως. Αυτοι έχουν συμφέρον να έχουμε χαμηλότερο μισθό για να έχουν περισσότερα κέρδη. Αυτο είναι προφανές. Άρα αυτοι θέλουν να λάβουμε ένα πτυχίο που θα έχει τις γνώσεις εκείνες που χρειάζονται για να τους κάνουμε τη δουλεία αλλά που παράλληλα θα μας κάνει οσο το δυνατόν πιο φτηνους.

-Το πτυχιο που θέλουμε εμεις ειναι εκείνο που προσφέρει μια ενιαία επιστημονική γνώση που μας επιτρέπει να εκτελούμε πιο ευρή φάσμα εργασιών. Ενα πτυχίο που μας εντάσει σε μια συγκροτημένη επιστημονική ομάδα (επιμελητήρια) και επιτρέπει την συλλογικη διαπραγμάτευση των μισθών μας (συλλογικές συμβάσεις-κατώτατες αμοιβές). Ετσι θα έχουμε την δυνατότητα εξασφαλίσουμε μεγαλυτερο εισόδημα και καλύτερους όρους εργασίας για εμάς.

-Το πτυχίο που θέλουνε να πάρουμε οι επιχειρήσεις και η κυβέρνηση είναι ενα πτυχίο με κατακερματισμένη γνώση που θα μας επιτρέπει να κάνουμε μια ειδική εργασία αλλά παράλληλα δεν θα μας αφήνει περιθώρια για μεγάλο φάσμα εργασιων και βαθία επιστημονική γνώση της εργασίας που κάνουμε. Αποτρέπει δηλαδη την κάθετη και οριζόντια εμβάθυνση της εργασίας αν θυμάστε απο διοικητικά μαθηματα - διοτι ενας εργαζόμενος με τέτοια εμβάθυνση είναι ακριβότερος.Θελουνε λοιπον να εχουμε λοιπον την εξειδίκευση να κάνουμε μια εργασία αλλά οχι πολλες για να είμαστε φτηνοί και αναλώσιμοι. Αυτά ειναι ακριβως τα πτυχία των ΙΕΚ.

Με τα 3ετη και τα 2ετη(!!!) προγράμματα σπουδών αυτο ακριβως συμβαίνει. Τα πτυχια αποκτούν μικρότερη αξία καθως η γνώση κατακερματίζεται. Παράλληλα με τις πιστωτικες μονάδες και τα αχταρμά προγράμματα σπουδων ακυρόνεται η συλλογικη διαπραγματευση (που ναι απο τις κλαδικες συμβασείς καθορίζουν το πόσα θα παίρνουμε - ειναι εξαιρετικά σημαντικές). Θελουν με λιγα λογια να κάνουν τα πτυχία μας σαν αυτα των ΙΕΚ.


Και τωρα για να δείτε πως ειναι το "εξω" δεν ειναι ενιαίο:

ενω στην Βρετανια και στις ΗΠΑ τα 3ετη προγραμματα σπουδων κυριαρχουν, όπως και τα πανεπιστημια πολλων ταχυτητων (15% ειναι καλα τα υπολοιπα σάπια και καποια χειρότερα και απο τα δικά μας) και πολλων βαλαντιων (στην Αμερικη ειδικά μιλάμε για απαγορευτικά για τον απλο άνθρωπο διδακτρα στις καλές σχολες).
Αντίθετα στην Ηπειρωτικη Ευρώπη τα πανεπιστημια ειναι ολα σχετικα καλα, διδακτρα δεν υφίστανται, τα προγραμματα ενω υπηρχε η ταση να γινουν τριετή τωρα η τάση αυτη εχει αντιστραφει και τα γυρνάνε παλι στα 4ετη μετά απο αντιδράσεις της ακαδημαίκης κοινότητας (εξάλλου η συμφωνία της μπολόνια δεν είναι δεσμευτική ως προς αυτό)
Εμεις εχουμε να κανουμε επιλογες. Θελουμε μια κοινωνια με ισχυρη οικονομια με τεράστεις ομως ανισοτητες (όπως στην Βρετανία και στις ΗΠΑ) ή μια κοινωνία πιο μαζεμενη (συγκριτικά πάντα) όπως ειναι η Ελλάδα, η Γερμανία η ακομα καλύτερα οι σκανδιναβικές χώρες προσφέροντας μεσω της δωρεάν εκπαίδευσης κοινωνική κινητικότητα. Αν και πιο πιθανον ειναι να καταληξουμε Χιλη με το υποβαθρο που εχουμε δηλαδή και ανιση και ανίσχυρη... (2-0).

Ο καθένας εδω κάνει τις επιλογές του.

Αυτος που το φυσάει το παραδάκι (ή θεωρει οτι θα το φυσάει) και πιστεύει οτι μπορει να πληρωσει το Harvard και το καθε Harvard ας υποστηριξει το νομοσχέδιο και ας αναζητήσει η Ελλάδα να ακολουθήσει το μονέλο εκπαίδευσης των ΗΠΑ (που κάνει τωρα η Διαμαντοπολου).

Όποιος δεν το φυσάει (ή θεωρεί οτι δεν θα το φυσάει) ας μη τρέφει αυταπάτες και ας εναντιωθεί στο νομοσχέδιο και ας στηριξει τις κινητοποιήσεις γιατι σε μια χωρα χωρις δημοσια παιδεια (χωρις δηλαδη το μοντελο της ηπειρωτικης ευρωπης) θα καταλήξει με ενα πτυχίο κουρελου σε μια αγορα εργασιας ζουγκλα και με τα παιδια του να πρέπει να πληρωνουν δίδακτρα...

Which side are you on?

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου